Struktura nawigacji Twojej witryny ma ogromny wpływ na konwersje, sprzedaż i współczynniki odrzuceń. Jeśli odwiedzający nie mogą dowiedzieć się, gdzie znaleźć to, czego chcą – odejdą. To ostatnia rzecz, jakiej chcesz. Zamiast tego utwórz przejrzystą, hierarchiczną nawigację w witrynie, która pomoże odwiedzającym znaleźć to, czego chcą i to natychmiast. Jak to zrobić? O tym w dzisiejszym artykule.
Dlaczego nawigacja na stronie internetowej ma znaczenie? Bez nawigacji w witrynie odwiedzający nie mogą dowiedzieć się, jak znaleźć Twojego bloga, stronę rejestracji poczty e-mail, listy produktów, ceny, gdzie mogą odszukać informacje kontaktowe lub dokumenty pomocy. Zacznij od tej ogólnej zasady, że struktura nawigacji w Twojej witrynie powinna umożliwiać komuś:
W idealnym świecie każdy odwiedzający zaczynałby na Twojej stronie głównej i podążał tą samą ścieżką przez Twoją witrynę - ale tak nie jest. Odwiedzający witrynę poruszają się po całej jej strukturze. Pamiętaj, że chcesz, aby użytkownicy Twojej witryny mogli dalej odkrywać. Daj im powody do klikania w linki, wzbudzając ciekawość i kusząc świetnymi ofertami.
Zrozum związek między nawigacją w witrynie a doświadczeniem użytkownika
Doświadczenie użytkownika odnosi się do sposobu, w jaki odwiedzający postrzega użyteczność i estetykę Twojej witryny ma to też wpływ na pozycjonowanie. Chcesz, aby każdy, kto odwiedza Twoją witrynę, miał dobre wrażenia z użytkowania. Wiele aspektów projektowania i tworzenia stron internetowych ma wpływ na wrażenia użytkownika:
Nawigacja w witrynie jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę, ponieważ jeśli odwiedzający nie mogą znaleźć Twojego formularza internetowego, nie ma znaczenia, jak ładny jest. Nawigacja w witrynie pozwala odwiedzającym przechodzić z jednej strony na drugą bez frustracji. Jeśli dobrze wykonałeś swoją pracę, odwiedzający opuszczają Twoją witrynę z zamiarem powrotu i mogą nawet coś od Ciebie kupić lub zapisać się na Twoją listę e-mailową. Ludzie codziennie odwiedzają wiele stron internetowych, więc nie brakuje miejsc, w których można znaleźć to, czego chcą. Jeśli nie zaoferujesz przejrzystego menu nawigacyjnego i innych sposobów eksploracji witryny, nie dadzą Ci drugiej szansy.
Rodzaje nawigacji w witrynie
Kiedy większość ludzi myśli o nawigacji w witrynie, wyobrażają sobie menu nawigacji witryny, które pojawia się w nagłówkach większości witryn. Istnieją jednak inne rodzaje nawigacji w witrynie. Paski boczne są powszechnym dodatkiem do wielu stron internetowych. Są umieszczone po lewej lub prawej stronie głównej treści. Niektóre witryny mają nawet podwójne paski boczne. Następnie masz stopki, które często zawierają linki do głównych stron witryny, a także popularnych zasobów. Od jakiegoś czasu modne są tak zwane szerokie stopki. Pozwalają na więcej linków, co oznacza lepsze wrażenia użytkownika. Wiele witryn stawia również na tzw. „okruszki”, czyli hierarchiczne łącza nawigacyjne, które pojawiają się na określonej stronie. Mówią ci, jak ta strona jest zagnieżdżona w innych stronach. Rozwój telefonów komórkowych stworzył również potrzebę innych rodzajów nawigacji w witrynie. Większość z takich szczególnych menu pojawia się tylko na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj jednak, że nawigacja w witrynie i hiperłącza nie są synonimami. W przypadku SEO świetnie jest rozrzucać linki wewnętrzne w treści, ale nie są one uważane za część podstawowej nawigacji w witrynie.
Najlepsze praktyki i wskazówki dotyczące nawigacji w witrynie - Zaczynasz swoją witrynę od zera? A może zdecydowałeś się poprawić nawigację w witrynie, aby uzyskać lepsze wyniki. Co powinieneś zrobić najpierw? W rzeczywistości nawigacja w witrynie opiera się na sobie i utrzymuje zaangażowanie odwiedzających w witrynie. Pominięcie tylko jednej najlepszej praktyki dotyczącej nawigacji w witrynie może spowodować utratę konwersji i znaczący wływ na pozycjonowanie stron w Google. Oto twoja ściągawka do sprawdzonych metod nawigacji w witrynie. Prześledź każdą z nich uważnie, aby poprawić wrażenia użytkownika.
Dowiedz się, jak Twoi odbiorcy poruszają się po Twojej witrynie Wszystkie najlepsze praktyki nawigacji w witrynie na świecie nie zastępują użytecznych danych. Twoi odbiorcy różnią się od wszystkich innych, więc chcesz wiedzieć, jak zachowują się w Twojej witrynie. Raporty o zachowaniach użytkowników informują o tym, ile osób klika w konkretny obszar Twojej witryny. Możesz na przykład odkryć, że nikt nie klika linków na pasku nawigacyjnym. Czemu? Być może nie dajesz jasno do zrozumienia, że hipertekst jest łączem, a może stworzyłeś zbyt wiele elementów rozpraszających uwagę pod paskiem. Mapy przewijania są również bardzo przydatne. Jeśli wiesz, że ludzie nigdy nie przewijają do stopki w Twojej witrynie, wiesz, że nie musisz kłaść tak dużego nacisku na tę część strony. Uruchom raporty dotyczące zachowania użytkowników, aby uzyskać ogólny przegląd tego, jak ludzie reagują na nawigację w Twojej witrynie. Możesz także uruchomić specjalne narzędzia do nagrywania interakcji, aby obserwować poszczególnych użytkowników w akcji. Dzięki temu dowiesz się, czy ludzie wydają się być zdezorientowani na przykład konkretnym linkiem, czy też klikają, ponieważ nie mogą znaleźć tego, czego chcą. Pamiętaj też, że zawsze możesz liczyć na profesjonalną pomoc – zespół Exponet jest do Twojej dyspozycji.