Przed przystąpieniem do pozycjonowania strony

  • Autor: Monika
zanim zaczniesz pozycjonowanie poznaj kilka zasad
zanim zaczniesz pozycjonowanie poznaj kilka zasad

Podstawowe informacje, jakie należy znać przed przystąpieniem do pozycjonowania strony

Należysz do posiadaczy stron firmowych, sklepów internetowych lub innych witryn? Podjąłeś decyzję o tym, by postawić na działania SEO? Przed rozpoczęciem współpracy z agencją, której zadaniem będzie realizacja kampanii reklamowej - lub przed rozpoczęciem takiej akcji na własną rękę – bardzo dobrze mieć pewną wiedzę dotyczącą kluczowych zagadnień związanych z procesem pozycjonowania. Mowa tutaj o jego przebiegu bądź też zależnościach między czasem a efektami takiej akcji.

Aby posiadana przez nas strona internetowa posiadała dobre wyniki w wyszukiwarce i plasowała się na wysokiej pozycji najczęściej sięgamy po pomoc specjalistów od działań SEO. Poniżej zostaną przestawione i pokrótce omówione pewne zagadnienia, o których warto mieć pojęcie przed rozpoczęciem takowych działań. Podstawowe informacje, jakie należy znać przed przystąpieniem do pozycjonowania strony:

  1. kompleksowe działania są koniecznością w SEO
  2. SEO jest procesem
  3. brak stabilności w SEO stanowi normę
  4. osiągnięcie danej pozycji nie jest gwarantem
  5. decyzja o samodzielnym pozycjonowaniu nie zawsze jest dobrym krokiem
  6. spory ruch i konwersja nie zawsze idą w parze

Dane kwestie zostaną poniżej opisane, aby pomóc w zaznajomieniu się z ich przekazem oraz niemałym znaczeniem, jakie mają dla działań SEO w pozycjonowaniu strony.

Kompleksowe działania są koniecznością pozycjonowania w SEO

Należy wiedzieć, że SEO dzieli się na działania on-site i off-site. Jeżeli nie chcemy ograniczyć swoich możliwości, nie możemy pominąć żadnego z tych elementów. Jedynie prowadząc kompleksowe działania jesteśmy w stanie mieć lepsze osiągnięcia. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego że działania on- i off-site są ze sobą ściśle powiązane. Co z tego, że będziemy mieć doskonale zoptymalizowaną stronę z contentem jak najlepszej jakości, jeśli nie będzie żadnych sygnałów dla Google w postaci linków kierujących do danej witryny? Google w ten sposób nie będzie mogło wykorzystać swojego potencjału dotyczącego zwiększania widoczności. Patrząc na dany temat od drugiej strony- nie należy opierać się wyłącznie na link buildingu, bo to również nie prowadzi do sukcesu. Bardzo ważne jest również to, aby działania Twoje i agencji, z której usług korzystasz, były w pełni zgodne. Musisz wiedzieć, czego nie powinieneś robić bez porozumienia się z ekspertami w danej dziedzinie. Dobrym rozwiązaniem jest postawienie na schemat, w którym obowiązki związane z pozycjonowaniem strony ulegają rozdzieleniu. Najlepiej, gdy content będzie Twoim zadaniem, a pozostałe aspekty przypadną w roli danej agencji. Jest to istotne z tego względu, że prace w ramach SEO muszą być podparte sporą wiedzą oraz doświadczeniem. W innym razie bardzo łatwo można źle wpłynąć na rozwój widoczności danej witryny.

SEO jest procesem

Efekty przychodzą z czasem. Z tym należy się liczyć, gdy wybieramy działania SEO. Jeśli nastawimy się w ten sposób, że już po kilku godzinach od rozpoczęcia owych działań nasza strona poszybuje w górę, niewątpliwie spotka nas rozczarowanie. Optymalizacja strony pod wymogi związane z algorytmem Google może zająć sporo czasu ponieważ SEO jest procesem. Niezmiernie istotne jest to byśmy mieli świadomość, kiedy możemy się spodziewać efektów. Takie informacje powinniśmy uzyskać od wybranej przez nas agencji. Szybkość pojawienia się rezultatów może być różna w zależności od czynników (np. od rynku, obecnego stopnia optymalizacji witryny, od branży). Na starcie działań SEO rośnie widoczność danej strony poprzez rosnącą liczbę fraz w TOP10 i TOP50. Później działania przekładają się na większy ruch organiczny, następnie wzrasta konwersja.

Brak stabilności w SEO stanowi normę

Nie możemy mieć pewności, że pozycja witryny cały czas będzie się piąć w górę. Musimy pamiętać, że różnorakie wahania pozycji w wyszukiwarce to zjawisko naturalne, tak więc spadki nie powinny być dla nas powodem do stresu. Zwykle niższa pozycja w wynikach wyszukiwania wywodzi się od przyczyn niezależnych od nas, jednakże mimo to warto wiedzieć co ją właściwie wywołało. Przykładowymi przyczynami spadku widoczności może być: wprowadzenie aktualizacji algorytmu Google, zainfekowanie strony, intensywniejsze działania konkurencyjnej firmy czy po prostu zwyczajna, kilkudniowa niedostępność serwisu.

Osiągnięcie danej pozycji nie jest gwarantem

W sieci można natknąć się na oferty, w których firma jednoznacznie gwarantuje dla określonego biznesu pozycję TOP1 na najważniejsze słowa kluczowe. Należy podchodzić do tego typu ofert z rozwagą i dystansem, gdyż bardzo prawdopodobne jest to, że są to deklaracje bez żadnego pokrycia, mające na celu jedynie wzbudzenie naszej ciekawości i skłonienie do skorzystania z danej propozycji. Jak już wcześniej zostało wspomniane, w SEO nie ma zagwarantowanej stabilności. Pewne czynniki są od nas niezależne, gdyż nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak zmienią się algorytmy Google. Nie mamy wpływu również na działania konkurencji. Do tego wszystkiego dodać można również sezonowość różnych biznesów, która determinuje ich atrakcyjność w poszczególnych okresach w ciągu roku. Jest jeszcze sprawa wspomnianych już również wcześniej aktualizacji- niektóre z nich potrafią zrobić naprawdę dużo zamieszania w wynikach wyszukiwania. Zatem nie mając żadnej pewności, jak w przyszłości przedstawiać się będą wyniki w wyszukiwarce i czym będą uwarunkowane, nie możemy absolutnie zagwarantować najwyższej pozycji w danym czasie. Mimo wszystko należy trzymać rękę na pulsie i dbać o to, by być jak najbardziej na bieżąco ze zmianami, które nieustannie pojawiają się w wynikach wyszukiwania.

Decyzja o samodzielnym pozycjonowaniu nie zawsze jest dobrym krokiem Niezaprzeczalnie warto szkolić się pod kątem wiedzy z zakresu SEO. Dobrze jest to zrobić chociażby dlatego, by mieć jakiekolwiek pojęcie dotyczące działań realizowanych przez agencję SEO. Jeżeli w którychś ze składowych SEO czujemy się mocni i dobrze zorientowani to możemy się nimi zająć, jednakże pozostałe działania lepiej przekazać w ręce specjalistów z tej dziedziny. Dlaczego nie zrobić wszystkiego samemu? Czemu nie pozycjonować na własną rękę? Otóż dlatego, że w przypadku samodzielnego pozycjonowania istnieje duże prawdopodobieństwo popełnienia błędów, które skierują naszą stronę nie na sam szczyt, a do filtra. Może się tak stać chociażby poprzez zainwestowanie w linki niskiej jakości. A gdy swoimi działaniami doprowadzimy naszą stronę na nieciekawą pozycję, to odbicie się od dna zajmie jeszcze więcej czasu, niż gdybyśmy zdecydowali się na współpracę z agencją już od samego początku. Przy samodzielnych działaniach powinniśmy pamiętać o tym, by podejmowane przez nas inicjatywy były spójne i by uwzględniały pod jakie słowa kluczowe serwis będzie optymalizowany.

Spory ruch i konwersja nie zawsze idą w parze

Zyskanie sporego ruchu organicznego z Google nie musi oznaczać, że będzie on skutkował wielkim zainteresowaniem i pytaniami ze strony klientów, a także sprzedażą. Przede wszystkim ogromne znaczenie ma właściwy dobór słów kluczowych. Jeżeli ruch organiczny wytwarza się przede wszystkim z ogólnych fraz, a nie z długiego ogona, to wtedy stopień konwersji może być niższy. Bardzo istotna jest również sama witryna. Musi ona być zoptymalizowana pod użytkownika, bo w innym przypadku nawet jeśli będzie odnotowywać duży ruch to rezultaty pod względem konwersji mogą okazać się znikome. Dlatego też niezmiernie ważne jest przygotowanie takiej strony, która faktycznie może efektywnie przeprowadzać konwersję. Kluczowe kwestie w tym wypadku to na przykład: CTA- wyraźne, przykłuwające uwagę i przejrzyste CTA to niezbędny fragment strony, Struktura menu- odwiedzający stronę musi bez większego zastanawiania się odnaleźć podstrony, które są obiektem jego zainteresowania; odpowiednia nawigacja jest tutaj kluczową kwestią, wyszukiwarka- jej podstawową cechą powinna być funkcjonalność, w wyszukiwarce powinny znajdować się podpowiedzi przy wypełnianiu pola wyszukiwania, powinna ona również zawsze pokazywać jakieś rezultaty (nawet gdy dany serwis nie dysponuje tym, czego szuka internauta) szybkie ładowanie strony- nawet jedna sekunda więcej podczas ładowania strony może wpłynąć na poziom konwersji; aby konwertować jak najefektowniej, strona powinna ładować się nie dłużej jak 2 sekundy. Powyżej omówione elementy składające się na ruch organiczny i konwersję to tylko niektóre z tych najistotniejszych. Stronie internetowej przede wszystkim należy poświęcić czas i uwagę, aby ją dopracować w każdym calu. Im bardziej skrupulatnie przyłożymy się do tego tematu, tym lepsze efekty uzyskamy w danej dziedzinie.

Pozycjonowanie strony – podsumowanie tematu

Aby rozpocząć kampanię SEO najpierw należy się do tego dobrze przygotować. Działania, które będą przez nas realizowane muszą być przede wszystkim dobrze przemyślane i przeanalizowane. Istotny jest też konkretny plan dotyczących tych działań. Bardzo znacząca jest również kompleksowość jeżeli chodzi o podejście do danego tematu, jak i również uwzględnienie wszystkich elementów składowych mających wpływ na widoczność danej witryny. Przy rozważaniach dotyczących kampanii SEO należy również pamiętać o tym, że SEO jest procesem, który wymaga czasu. Jeżeli chcemy uzyskać efekty, które będą nas satysfakcjonować, musimy wykazać się cierpliwością i spokojem. Rezultat, którego oczekujemy nie zostanie osiągnięty z dnia na dzień. Czynnik związany z upływem czasu jest w tej dziedzinie niezmiernie ważny i nie do przeskoczenia. Efekt, który chcemy uzyskać zostanie osiągnięty poprzez systematyczne, jakościowe działania przez nas podjęte. Na koniec należy również wspomnieć o tym, że pozycjonowanie zostanie najbardziej efektywnie i rzetelnie przeprowadzone przez specjalistów w danej dziedzinie, to jest przez SEOwców. Któż może lepiej zająć się tym tematem niż osoby działające w danej branży każdego dnia? Nie zmienia to jednak faktu, że warto mieć pewne pojęcie dotyczące działań związanych z pozycjonowaniem stron, chociażby tylko po to, by mó