User Generated Content

  • Autor: Julka
user generated content ma wplyw na pozycjonowanie
user generated content ma wplyw na pozycjonowanie

Wpływ UGC na pozycjonowanie w Google

Nie ma osoby, która będąc powiązana z tematem SEO, nie wiedziałaby o tym, jak wielkie znaczenie dla pozycjonowania ma treść sama w sobie i że to contentu właśnie w dużej mierze zależy to, gdzie dana strona będzie ulokowana w wynikach wyszukiwania. Gwoli ścisłości warto jednak przypomnieć, że mówiąc o contencie nie chodzi wyłącznie o treść samą w sobie w formie słów, ale o ujęcie całościowej formy, tego co przekłada się zawartość strony.

Elementy, o jakich mowa to: tekst, obrazy, filmy, inne.

Co ważne, chodzi nie tylko o te elementy dodawane z ramienia właścicieli danej strony, ale również treści spontaniczne tworzone przez użytkowników, korzystających z portalu. Tak właśnie należy rozumieć tytułowe UGC – a więc user generated content z języka angielskiego.

UGC – skąd wiedzieć, że ma się z nim do czynienia?

Aby w pełni zrozumieć czym jest UGC i jaki potencjał niesie, należy wiedzieć skąd w ogóle pojęcie user generated content wzięło się w świecie www. Mówiąc najprościej, zjawisko to wynikło ze zwiększonej popularności portali społecznościowych i innych stron, które pozwalają użytkownikom na kreowanie i nadawanie zawartości. Od nawet krótkiego komentarza, po serię zdjęć – wszystko, co użytkownik daje od siebie na daną stronę jest właśnie tym, co rozumie się pod pojęciem UGC.

UGC kontra tradycyjne media

Jeszcze łatwiej będzie zrozumieć UGC w kontekście i porównaniu z tradycyjnymi mediami. Te drugie zwyczajowo są tworzone od a do zet przez profesjonalistów, całkowicie kreowana i reżyserowane w przemyślany sposób. User Generated Content to twór spontaniczny, którego autorami są nierzadko osoby przypadkowe, ale zaangażowane w miejsce, do którego decydują się dodać swoje treści.

UGC a działania marketingowe

Bez względu na tematykę czy profil – każda strona internetowa docelowo powstaje dla użytkowników. Jej celem jest zaangażować internautów treść, a jeszcze lepiej – zachęcić do tego, by stali się jej współtwórcami. Do tej pory często właściciele takich witryn zdawali się na przypadek. Dzisiaj można korzystać z mierzalnych sposobów, które nie tylko zachęcają użytkowników do tego, by dorzucili coś od siebie do contentu, ale też pozwalają sprawdzić, jakie działania mają sens, a jakie niekoniecznie. Najlepiej to widać na przykładzie social mediów, których przecież absolutną podstawą są społeczności, które je tworzą. Jednak nie każdy właściciel strony, czy biznesu wie, że te metody, które tak świetnie przyczyniają się do UGC na najpopularniejszych portalach społecznościowych, można śmiało stosować i poza nimi – np. na w ramach swojej witryny, z racji ich niezwykłej elastyczności i uniwersalności.

Dlaczego świadcząc pozycjonowanie warto poświęcać czas na UGC?

Jeśli posiadasz własny biznes, bądź też jesteś osobą odpowiedzialną za firmowy marketing – nie możesz pominąć wartości, jaką user generated content niesie względem podejmowanych w tym zakresie działań. Najlepsze jest to, że nie ma drugiego jednocześnie tak wpływowego i tak taniego sposobu na marketing, aniżeli właśnie UGC! Musisz jedynie poświęcić nieco czasu i znaleźć odrobinę chęci, aby zbierać śmietankę z tego, co internauci zrobią dla Twojej marki. Można tutaj podjąć różne podejścia do generowanego contenetu – biernie przyglądając się temu, co dzieje się na profilach, albo zachęcać sprytnie użytkowników Internetu do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Poniżej dzielimy się kilkoma najciekawszymi pomysłami na to, jak jak wykorzystać UGC dla swojej firmy, aby wykorzystać to zjawisko w możliwie jak najbardziej efektywny i interesujący sposób.

Pomysł na UGC w marketingu #1 opinie

Niemalże każda osoba decydująca się na zakupy w sieci, a zwłaszcza rzeczy nieco więcej kosztujących – decyduje się na dokonanie transakcji, po uprzednim sprawdzeniu opinii na temat danego produktu. Nawet liczne badania przeprowadzone na ten temat potwierdzają, że internauci o wiele bardziej ufają opiniom innych użytkowników, aniżeli opisom dostarczonym przez producenta. Dla Ciebie jako osoby, która chce wykorzystać UGC na korzyść swojej strony, najważniejszą informacją jest to, że opinie stanowią właśnie klasyczny przykład user generated content. Jeśli chcesz z tego skorzystać – zachęcaj swoich klientów do tego, by zostawiali opinie na temat zakupionych produktów. W ten sposób nie tylko masz szansę pozyskać dobre oceny pod adresem sprzedawanego asortymentu, ale takie UGC świetnie przekłada się na samo pozycjonowanie strony.

Pomysł na UGC w marketingu #2 komentarze

Jeśli nie opinie to… komentarze! Nie sposób przecenić ich roli w istnieniu wszelkiego rodzaju portali społecznościowych. Jakie by nie były to one niejednokrotnie decydują o tym, że coś jest hot albo pozostaje całkowicie niezauważone w sieci (co jest równoznaczne z klapą marketingową). Korzystając jednak z komentarzy jako wartości UGC pamiętaj: każdy komentarz to szansa na kontakt z potencjalnym klientem, nie ma czegoś takiego jak „zły” i „dobry” komentarz – wszystkie są ważne!, Komentarze generują dyskusje, a dyskusje poszerzają zasięgi. Ta wiadomość ma największe znaczenie w kontekście biznesowych profili na portalach społecznościowych, ale też względem komentarzy pozostawianych w serwisach www.

Pomysł na UGC w marketingu #3 konkursy

Najpopularniejszym i najchętniej wykorzystywanym sposobem UGC jest organizowanie konkursów różnej maści. Zachęcając do tego, by internauci w ramach strony czy profilu firmy w social mediach chwalili się swoimi pracami, zdjęciami czy innymi umiejętnościami, zyskuj się darmowy content, większy szum wokół marki, jak i wiele innych mniej i bardziej oczywistych profitów. Ile firm, tyle pomysłów na konkurs – ważne jest to, by był to pomysł dobrze przemyślany i zgodny z brandingiem.

Pomysł na UGC w marketingu #4 ofertach

Produkty, jakie oferujesz mogą być jedną z najlepszych opcji przydatnych do generowania contentu ze strony użytkowników. Jednak aby cieszyć się taką formą UGC musisz zwyczajnie oferować produkty, z których klienci są zadowoleni i którymi będą chcieli się pochwalić w ramach swoich profili social media. Przydatne w tym kontekście może być dodawanie hashtagów, z czego namiętnie korzystają duże marki, ale i mniejsze coraz częściej wdrażają do swoich strategii marketingowych. Jeszcze innym sposobem wykorzystania zacnego produktu, czy samej marki w kontekście UGC jest podjęcie próby zrobienie mega szumu wokół takowego. Jeśli dana rzecz jest na tyle charakterystyczna i wyróżniająca się, że inni będą się chętnie nią dzielić w mediach społecznościowych – ma ogromną szansę w naturalny sposób zawojować sieć. Uwaga! Liczy się widoczność marki, w czym może pomóc dobrze ulokowane, charakterystyczne logo na share`owanych zdjęciach.

User Generated Content a sami użytkownicy

Biorąc pod uwagę wszystko powyższe, można zacząć się zastanawiać na czym polega fenomen UGC i jakie to właściwie ma znaczenie dla internautów, że sami z siebie tak chętnie angażują się w tworzenie treści, nierzadko nic w zamian nie oczekując. Już wiemy, że UGC jest dobre dla firm w różnoraki sposób (od pozycjonowania po wizerunek), ale nie miałoby to żadnego znaczenia, gdyby nie przekonanie samych kreatorów treści do tego, że to po prostu ma sens. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że jak wspomniano wcześniej – internauci w badaniu opinii bardziej wiedzą innym internautom niż opisom producentów. Widząc o tym, sami chętnie dzielą się swoimi opiniami po zakupach (choć warto dodać, że częściej tymi negatywnymi niż na plus). Warto również dodać, że to zwykle ludzie młodzi i w średnim wieku są grupą userów najbardziej odpowiedzialnych za UGC (według badań SparkReel to oni odpowiadają za 70% tworzonych w ten sposób treści). Innym ciekawym procentowym wyjaśnieniem jest to, że niemalże 90% przedstawicieli pokolenia millenialsów jest zdania, że treści o charakterze UGC to najlepszy wskaźnik tego, że ma się do czynienia z dobrej jakości usługą czy produktem. Właśnie dlatego sprawdzają profil danej firmy, zanim zdecydują się na zrobienie zakupu, czy robią research online – najbardziej skupiając się właśnie na user generated content przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej. Nie ulega więc wątpliwości, że niewielkie biznesy chcące być widziane przez internautów tak jak te większe (które de facto nie muszą się o user generated content starać, bowiem z racji ich prestiżu tworzy się typowo „sam z siebie”), muszą koniecznie bardziej zapoznać się z potencjałem UGC i wykorzystać go. Wcześniej wymienione sposoby są dobrym początkiem do realizacji tego celu, ale mądrym pomysłem byłoby również samodzielne podjęcie działań i szukanie kreatywnych sposobów na to, jak zaangażować użytkowników Internetu to bardziej aktywnego zaangażowania się w online życie marki, czy to na profilu jednego z portali społecznościowych, czy na samej stronie www należącej do firmy. W UGC drzemie wielki potencjał i warto z niego korzystać. Można wręcz stwierdzić, ze trzeba to robić, aby nie pozostać w tyle za konkurencją i wesprzeć pozycjonowanie, która na pewno to robi bądź wkrótce zacznie. UGC ma dzisiaj ogromne znaczenie!