Wpływ linków sponsorowanych (Google adwords) na pozycjonowanie

  • Autor: Monika
adwords a pozycje
adwords a pozycje

Google Ads a pozycje strony

W swojej karierze spotkałem się z głosami klientów iż AsWords (czyli tzw. Linki sponsorowane) ma wpływ na pozycjonowanie. Klienci byli wręcz przekonani iż dodatkowe wykupywanie linków przekłada się na wyższe pozycje ich stron. Oczywiście jak zwykle mamy do czynienia z tak zwanymi bajkami z mchu i paproci. Ponieważ Google Ads to nic innego jak system reklamowy Google, który pozwala wyświetlać linki sponsorowane na daną frazę kluczową, a miejsce wyświetlenia reklamy jest ściśle zależne od opłaty jaką pobiera Google za kliknięcie w naszego linka im jest większa stawka tym pozycja jest wyższa.

Tak więc jest to czysty chwyt marketingowy wykorzystywany przez agencje reklamowe w celu wygenerowanie szybkiego swojego zysku, gdyż na pozycjonowanie wymaga nie tylko dużego nakładu pracy, dużego zaplecza, ale również i czasu. Agencje reklamowe więc aby chwycić klienta i już na nim zarabiać proponują linki sponsorowane i wpierają ludziom że to pomaga i ma znaczenie w przypadku pozycjonowanie strony. Patrząc z pozycji Google jako firmy reklamowej, która zarabia na linkach sponsorowanych, nie miałoby to żadnego sensu aby wyświetlać wyżej strony, które są ich „klientami”, które kupują linki od nich, a wręcz odwrotnie powinno im zależeć na tym żeby taki klient, taka strona była niżej w wynikach wyszukiwania, aby dalej płacił za kliknięcia czyli za widoczność swojej strony.

Oczywiście spokojnie tak nie jest, nie możemy popadać w paranoje, w druga stronę i mówić nie będę kupować linków bo mnie Google wywali z pozycjonowanie, tak również nie jest. Tak naprawdę są to odrębne od siebie usługi, ale żeby o to zrozumieć musimy wrócić się do genezy powstania Google. A więc Google powstało jako wyszukiwarka internetowa, pięknie ale co tak naprawdę to znaczy, wyszukiwarka – czyli coś szukamy, a czego?, a no szukamy stron internetowych, Internet – globalna sieć czyli szukamy w globalnej sieci Internet, stron czyli witryn, które zawierają szukane przez nas informacje. Pięknie ale żeby to działało szybko i sprawnie Google musiało stworzyć olbrzymią bazę danych świetnie to po katalogować. No i mniej więcej dokładnie tak się stało roboty Google czyli programy przeszukują cały Internet szukają stron, informacji o nich na innych portalach, stronach i analizują ich treści i na tej podstawie są w stanie przedstawić nam precyzyjne wyniki. Oczywiście od 1998 roku gdy zaczął działać pierwszy algorytm wyszukiwania Google dużo się zmieniło, Google cały czas rozwija swoje algorytmy dzięki temu jest w stanie podawać coraz bardziej precyzyjne wyniki. Natomiast Google Adwords powstało zostało uruchomione dopiero w 2000 roku? Pytacie dlaczego nie od razu? A no odpowiedź jest prosta, Google musiało zdobyć szerokie grono klientów, którzy zaczną korzystać z ich usług, bo przecież nikt wystawi bilbordu przy mało ruchliwej jezdni. A spytacie jakich klientów Google musiało zdobyć? A no tych wszystkich, którzy korzystają z Internetu. Pewno już nie wielu pamięta ale przed ekspansją Google, trzeba było albo znać adres strony, albo były tzw. Katalogi stron, no i przeglądarki takie jak Yahoo ale w Polsce słabo się to sprawdzało, i trzeba było spędzić naprawdę bardzo dużo czasu żeby znaleźć coś sensownego. To wszystko zmieniło się dopiero gdy na nasz rynek weszło Google, które dzięki pozycjonowaniu stron dawało coraz bardziej precyzyjne wyniki, a w dobie komórek i geo-lokalizacji naszych urządzeń pozwoliło na przedstawienie wyników wyszukiwania dokładnie z naszej okolicy. I teraz sprawa czy Google zaprzepaściłoby swoją ciężką pracę i dawało wyniki zaburzone przez adwordsy? Nie sądzę gdyż wówczas wyniki wyszukiwania były by mniej warte, niż te które są prezentowane przez ocenę witryn, ich rozpropagowanie, historię ect. Wówczas bardzo prosto wielkie korporacje z dużym kapitałem miałyby możliwość manipulacji wynikami wyszukiwania w Google, czyli zaczęlibyśmy wracać to tego chaosu z przed powstania przeglądarki.

Zapytacie pewno czy wiec pozycjonować strony w Bielsku czy puszczać linki sponsorowane. To oczywiście zależy co chcemy osiągnąć, a mianowicie jak chcemy coś promować przez chwilę i nie zależy nam na ciągłym stałym trafiku, wówczas proponuje linki sponsorowane, bo np. chcemy sprzedać choinki na święta w okresie grudnia, to wówczas Ads jak najbardziej super sprawa, cały rok jesteśmy niewidoczni i nagle dopalamy na święta robimy sprzedaż i mamy to co chcieliśmy, no chyba że kliknięcia są mega drogie bo czasem też i tak bywa, lub czasem trafimy na branżę gdzie ludzie nie lubią reklam i nie klikają albo klikają i wychodzą… Natomiast jeśli zależy nam na stałej widoczności to trzeba pozycjonować frazy tak by w pewnym czasie osiągnąć upragniony cel pierwszej strony wyników wyszukiwania Google. Dlatego my proponujemy Ads jako dodatek a nie sposób na prowadzenie reklamy w Google, powinniśmy się skupić aby nasza strona była tak dobra i interesująca aby Google chciało ją wyświetlić jako top swoich wyników wyszukiwań.